sunnuntai 15. joulukuuta 2013

blogit ovat perseestä

Kissatkaan eivät arvosta.

Minua ärsyttää. Minua ärsyttää kohtuuttoman paljon nykyisen blogimaailman tavat ja pffht. Voisin pitää edes joskus blogini nimen arvoa yllä ja kirjoittaa kilometrikaupalla kerrankin vanhaa kunnon whineä. Vuosia blogeja seuranneena en voi sanoa liiemmälti pitäväni suunnasta, johon suurin osa niistä on menossa ja ovat menneet. Tämä on vain vaatimaton mielipiteeni ja nörttilasien läpi katsottu. Haha, vaatimaton. Todella.

En ymmärrä, miksi nykyinen kuvienlisäystrendi on se, että isoimmillakaan näytöillä pystykuvat eivät missään nimessä saa näkyä kokonaisina. En minä halua katsoa kenenkään naamaa koko näytön korkeudelta. Tai finnejä. Tai ruokakuvia. Tai mitään. Bloggerin Erittäin suuri -valmiskoko ei ole yhtään huono vaihtoehto tai liian pieni. Kyllä minua liian pienetkin kuvat ärsyttävät, mutta isot kuvat ovat suurempi ongelma. Eikä minua kiinnosta, oletko kuvannut isin ostamalla järkkärillä vai perunalla. Ei se ole mikään meriitti, että blogiasi mainostaessa meuhkaat hyvälaatuisista kuvista.

Kuvia ei tarvitse myöskään laittaa kolmeakymmentä samaan postaukseen. Minua ei kiinnosta nähdä kenenkään naamaa jatkuvasti ja täytekuvat ovat täytekuvia, vaikka toisin väittäisi. Maksimissaan kolme kuvaa per postaus on sietorajani. Eikä niitäkään kaikkia naamastasi. Kiitos. Paitsi jos olet Mikla.

Kuvien korkeuteen liittyy myös se, että on trendikästä ja hip ja pop pitää kestämättömän leveää blogia, jotta kuvat varmasti olisivat mahdollisimman suuria ja näkyvillä. Vaikka näyttökokojen kasvaessa 960-pikseliset nettisivuleiskat eivät ole enää se kiveenhakattu totuus, en minä pysty lukemaan  koko näyttöni leveydeltä tekstiä. Lempi-inhokkiesimerkkini on WTD-blogin leveys (1300px), joka on siis täydessä koossaan minun kahdenkymmenen neljän tuuman näytölläni. Jossain kommenttiboksissa käskettiin pienentämään selaimen kokoa, jotta Lilyn responsiivisuus astuisi esiin ja skaalaisi blogia pienemmäksi. Kuka oikeasti vaivautuu yhden blogin takia alkaa härkkimään yhtään mitään. Ihmiset ovat laiskoja ja kaipaavat helppoutta.

Minua ärsyttää, että joka paikassa ulistaan siitä, kuinka tekstin tulisi olla molempiin reunoihin tasattua. Ettekö te tiedä, miten hirveältä näyttää väkisin tasattu teksti, johon tulee sanojen väleihin epäsäännöllisiä tyhjiä aukkoja. Ne häiritsevät imho enemmän kuin vasempaan reunaan tasattu teksti.

Tekstistä puheenollen. En ehkä julkisesti ala kiillottamaan omaa kruunuani siitä, kuinka muka osaan kirjoittaa, mutta. Miksi ihmiset kirjoittavat, jos he eivät osaa ja heillä ei ole mitään asiaa? Ymmärtäisin kyllä, jos blogi olisi päiväkirja, jonne kirjoittelisi omaksi ilokseen. Mutta sitä en ymmärrä, että omaa köyhää hengentuotettaan spämmää pitkin internettiä. Vika on ehkä minussa ja olen ehkä aavistuksen elitistinen aiheesta, mutta miksi ihmisillä ei ole minkäänlaista itsekritiikkiä tuotostensa suhteen.

Hyvä on. Minä olen suutarin lapsi, jolla ei ole kenkiä. Minä koodaan nettisivuja (työksenikin toivottavasti) ja oma blogini on kuin valmispakasta repäisty. Minun pitäisi kustomoida, muokata, hinkata ja viilata, mutta enhän minä jaksa. En jaksa nähdä vaivaa tehdä minuutissa fotarilla Bloglovinin thumbnailiin omaa kuvitusta, eikä perfektionismi minussa muutenkaan kuki.

Olikohan tässä kaikki. Kylläpä mulla onkin ollut sydämelläni kaikkea. Lol.

9 kommenttia :

  1. "Miksi ihmiset kirjoittavat, jos he eivät osaa ja heillä ei ole mitään asiaa?"

    NIMENOMAAN. Päähäni versoo harmaita hiuksia joka ikinen kerta kun saan lukea blogitekstejä tyyliin "tnä ostin tämmösen sifongi(?) paian ja legginssit, ja sit kävin parin luokka kaverin kaa mäkis ja eipä täs sit kai muuta, moi!" Ja tuon tasoisilla blogeilla saattaa helposti olla parikin sataa lukijaa, en käsitä x__x

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juurikin tuo lukijamäärä on ihan käsittämätön asia. Ovatko ne kaikki demistä väkisin raahattuja lukija lukijasta -kävijiötä vai mitä ihmettä. Miksi kukaan haluaa lukea tuollaista? :D

      Poista
  2. Aaaameeen! Ylisuuret kuvat on jotakin niin rasittavaa että mieli tekee repiä silmämunat juurineen irti! Vaikka blogi ja sen pitäjä vaikuttaisivatkin mielenkiintoiselta, kaatuu lukemiseni siihen jos joudun skrollaamaan ikuisuuden kramppaavalla sormellani jotta pääsisin yhden hemmetin suuren kuvan halki itse tekstiin >:c

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niiinpä. Välilehti naksahtaa hyvin nopeasti kiinni, jos blogia pitää lukea skrollaamalla kilometrikaupalla.

      Poista
  3. Ihmettelen samaa kuin Rils. Niin paljon paskaa, että on jo liian vaikea löytää niitä hyviä blogeja. Vituttaa kaikki vaatekollaasit ja mainostelut.
    Voisin linkittää tähän pari kovin oivallista esimerkkiä mutta en viitsi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todella hienoa yrittää etsiä luettavaa, kun neljästäkymmenestä kahta jaksaa edes vilkaista etusivua pidemmälle. :E

      Poista
  4. Ymmärrän.

    Olen tyytyväinen, että olen hoksannut järjestellä kuvat hieman sievemmin allekkain (ärsyttää, jos vaaka- ja pystykuvat poukkoilevat eri leveyksien takia, mutta ärsyttää myös että pystykuvat ovat suhteessa paljon suurempia), mutta muuten tuo kaikenmoinen överiys ei oikein innosta. En juurikaan seikkaile blogimaailmassa, koska tuntemattomien ihmisten tekemiset harvemmin kiinnostavat, ja niinikään harvemmin siellä on juurikaan muuta (ajatuksia, tunnelmaa).

    Näin omakohtaisesta epänaamailijanäkökulmasta hämmentää, miten jotkut laittavat samaan postaukseen sen 7 naamakuvaa - ei siinä mitään, mutta minua ahdistaisi jo yksi kuukaudessa. Laskin, että viime vuonna naamani näkyi kunnolla yhdessä kuvassa, heh. Olen neuroottinen asian suhteen, mutta oma naama tuntuu jotenkin irrelevantilta ja turhalta kattokaamuailulta. Muiden naamoja saatan katsella tosin hyvinkin mielelläni toisinaan (ei makeaa mahan täydeltä).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minua harmittaa, että olen aivan liian laiska pienentääkseni kuviani blogin tekstin levyisiksi, kun käytän niitä muuallakin ja joudun tyytymään tähän valmisleveyteen, joka ei visuaalista silmää hivele. Onneksi sie olet parempi.

      En ole koskaan saanut kiinni siitä, miksi ihmiset haluavat laittaa sen seitsemän samankaltaista naamakuvaa itsestään. Se ei anna mitään lisää. Sinun epänaamailuomakuvasi ovat itse asiassa ihastuttavia, näin muuten. Ja muutkin valokuvasi, kun nyt kehumaan ryhdyin.

      Kiitos, että avasit sanaisen arkkusi.

      Poista